UUSI PETSAMOLAISTEN MUISTOMONUMENTTI RAKENNETTIIN TERVOLAN VAREJOELLE

Tervolan Varejoelle Törmävaaran laitaan lähelle ort tsasounaa nousi Petsamon Alaluostarin kellotapulin näköisversio. Kellotapulista tuli uusin petsamolaisten muistomerkki jossa yhdistyy symboolisesti monia historian vaiheita petsamolaisten elämässä.Petsamon tullessa Suomen haltuun, otti valtio Alaluostarin kirkon ev.lut srk:n käyttöön. Alaluostarin kirkko oli rakennettu 1906-1908 ja rakennuttajana oli Petsamon luostari.Kellotapuli oli ja on edelleen hyvin tunnettu maamerkki Petsamossa. Kirkko ja tapuli ovat kokeneet hävityksen. tapulista ei ole jäljellä mitään ja kirkostakin vain hiiltyneet hirret.

Petsamo-Seura ja Varejoen Kyläyhdistys päättivät rakentaa Varejoelle tuon kellotapulin näköisversion joka vihittiin käyttöön 16.7.2016 Varejoen asutuksen 70 v. juhlassa. Juhla oli myös petsamolaisten kesätapaaminen.

Kellotapuli tuli maa-alueelle joka oli varattu Varejoen ev.lut rukoushuoneelle. Varejoelle oli suunniteltu omaa "kirkkoa", koska petsamolaiset saivat nuivan vastaanoton paikalliselta seurakunnalta. Tervolan kunta antoi maa-alueen hanketta varten. Ruokoushuoneen rakentamiseksi Rajaseudun Ystävät Tampereelta järjestivät varojen keräyksen joka tuottikin tulosta. Paikalle ajettiin 10 000 kpl tiiliä joita Suomen Tiilitehtailjat olivat lahjoittaneet. Suuri noin 600 kg painava kirkonkello tuli v 1949 lahjoituksena Lokomo Oy:ltä joka oli silloin myös kellovalimona. Lokomon valimon omisti Eemil Aaltonen joka tunnettiin kenkätehtailijana. Hän rakennutti sotien jälkeen kolme kirkkoa tuhoutuneiden kirkkojen sijalle. Varejoen rukoushuoneen piirrustukset oli laatinut arkkitehti M. Nordensvan. Rukoushuoneeseen olisi tullut tilaa 200:lle hengelle ja lisäksi vahtimestarin asunto sekä kerhohuone. Kyläläiset olivat luvanneet rakennushirret ja yksityisiä rahalahjoituksia tuli ja oli luvattuna. Kirkko jäi toteutumatta muutamien asiaan vaikuttavien tapahtumien johdosta ja niinpä hankkeesta jäljelle jäi maa-alue ja kirkonkello. Kello oli vuosikymmenet väliaikaisessa tapulissaan, kunnes tsasounan remontin yhteydessä rakennettiin sen viereen uusi tapuli. Tämä uusi sijoituspaikka kirkonkellolle saattoi kellon sille sijalleen johon se oli alunperin tarkoitettukin.

Nyt rakennetun tapulin näköisversion on piirtänyt arkkitehti Heikki Hepoaho, jonka isoisä rakennusmestari Otto Hepoaho piirsi ja suunnitteli Varejoen ort tsasounan sekä vastasi sen rakentamisesta. Tapulin rakennepiirustukset ja rakentaminen on rakennusmestari Olavi Luodonpään käsialaa jossa avustajana on Petsamo-Seuran pj. Työt tehtiin pääosin talkootyönä. Materiaaleina käytettiin erikoispuutavaraa joita ovat liimapuupylväät ja liimapuu kaaret kupolin kattorakenteisiin sekä seinien kaariaukkoihin. Katemateriaali on myös erikoistavaraa jotta tapulista saatiin mahdollisimman lähelle alkuperäistä tapulia, jota kuitenkin kovin harva muistaa nähneensä luonnossa.