Merkin tilauslomake

Merkin hinta  5 €  ( + postikulut)

petsamon_vaakuna_pinssi_2.jpg

PETSAMON  VAAKUNA

Vuonna 1919 oli laadittu asetus, jolla läänien vaakunat poistettiin.

V. 1864 keisari Aleksanteri II lupasi Petsamon Suomelle.

Alueen liittäminen Suomen valtion osaksi Tarton rauhassa 1920 katsottiin poliittisesti niin tärkeäksi asiaksi, että asetuksesta poikettiin.

Petsamosta tehtiin oma lääni ja tammikuun 27. päivänä 1921.

Valtioneuvosto vahvisti läänille vaakunan.

Aito alkuperäinen vaakuna   Hyväksytty valtioneuvostossa 27.1.1921

Petsamon lääninvaakuna oli siten maan ainoa virallisesti vahvistettu.
Sen ikä jäi kuitenkin lyhyeksi: ennen kuin Petsamon lääninvaakuna tuli käytäntöön,oli koko lääni jo ehditty lakkauttaa.
Petsamo liitettiin Oulun lääniin vuoden 1922 alusta ja vv. 1938-44 se kuului uuteen Lapin lääniin.
Vaakuna toimi myöhemmin Petsamon kunnan tunnuksena.
Petsamon vaakunan suunnitteli taiteilija E. O. W. Ehrström

Vaakunassa on mustassa kentässä vieretysten kolme halkaistua kullanväristä turskaa.

Kilpeä ympäröivät sianmustikkakiemurat, jotka lähtevät kilven yläreunasta. Kilpi on kruunaamaton.

Vaikka lääninvaakunalla ei enää ole virallista arvoa, se on tuttu petsamolaisille.
Vaakunasta on yksi versio Kuntatalon seinällä Helsingissä.

Petsamo Seura ry on teettänyt uuden painoksen seuran rintamerkistä.

Pinssin aihe on sama kuin ennenkin, eli kullan ja mustan värinen Petsamon vaakuna.
Merkin halkaisija n 25 mm. Rintamerkkiä on saatavissa Petsamo Seuran tilaisuuksissa, ja sitä voi tilata sivun yläosassa olevalla linkillä.