Saatteeksi

Tietokirjailija Erkki Lilja on aiemmin julkaissut useita pohjoiseen ja sen kulkuväyliin liittyviä tietokirjoja, muun muassa 2014 Mobilia-palkinnon saaneen teoksen Jäämerenkäytävä. Pohjois-suomen rata- ja tiehankkeiden historiaa.( Hipputeos ,2013) ja sen jatkoteoksena Tunturien yli Jäämerelle.Kertomuksia Lapin teiltä ja vähän vierestäkin (Väyläkirjat 2016)

Erkki Lilja on huolella valmistellut myös uutta teosta Via Nordica-Kulta- ja museoteiltä vapauden teille, sekin Väyläkirjojen kustantamana. Moniosta syiostä sen julkaiseminen kuitenkin päätettiin yhteistuumin siirtää vuoteen 2020. Hänellä näin sitten hänen kansiin tulostamansa kirjaluonnoksen "Tavoitteena Petsamo". Se oli tuloste K.M.Walleniuksen 1920 sotaretken sotapäiväkirjasta vuonna 2016 puhtaaksi kirjoitettuna.

Syntyi idea: kunWalleniuksen sotapäiväkirjaa ei ole aiemmin julkaistu yhtenäiusenä alkuperäisessä muodossa, se on syytä nyt julkaista. Sen jatkeeksi sopi Sulo-Weikko Pekkolan selostus edellä mainitun sotaretken käänteentekevästä Salmijärven taistelusta.

Mutta kun tällaisenaan kirjan sivumääräjäisi sittenkin ehkä vähäiseksi, mietimme mitä muuta sen lisäksi. Näköala avautui luonnollisesti Tarton rauhaan, josta syksyllä 2020 tulee sata vuotta, ja sen jatkoksi alkuvuodesta 2021 sata vuotta Petsamon Suomeen littämisestä. Tuplajuhlavuosien ympärille kehittyi suunnitelma tietokirjasta, joka kattaisi sekä historiallisen taustan, että Petsamon Suomen ajan.

Kun nopean aikataulun takia ei ollut mahdollisuutta uusiin kirjoituksiin, kokonaisuus rakentui pitkälti valmiista materiaalista. Erkki Liljan laajan teksti-, kuva- ja kartta-aineiston lisäksi aiemmin eri yhteyksissä koottuja ja kirjoitettuja artikkeleitaan luovuttivat teokseen Topi Kunnari, Jarmo Lahtinen,Veli-Pekka Lehtola,Kalevi Mikkonen ja Seppo J Partanen. Lämmin kiitos !.

Näin tästä teoksesta, jonka nimelläkin- Murtunut unelma Petsamosta- haluttiin kuvata teeman monivivahteisuutta, on muotoutunut juhlavuosiin sopiva tietokirja, jossa on apljon tuttua, aiemmin julkaistua asiaa, mutta myös uutta tai uudella tavalla jäsenneltyä ja esitettyä.

Napapiirillä ja päiväntasaajalla marraskuussa 2019

Tuomo Korteniemi

Teoksen toimittaja ja kustantaja

KIRJAN TILAUS TÄSTÄ >>

Kirjan arvosteluja >>>>

Murtunut unelma Petsamosta
Kirja-arvostelun

Tietoteos Murtunut Unelma Petsamosta ilmestyi vuonna 2019. Kirjan on Erkki Liljan, Topi Kunnarin, Jarmo Lahtisen,Veli-Pekka Lehtolan, Kalevi Mikkosen ja Seppo J. Partasen teksteistä ja arkistolähteistä toimittanut Tuomo Korteniemi.

Luin kirjan ensimmäisen kerran pari vuotta sitten. Sen selkeys ja kattavuus innostivat; en malttanut laskea teosta käsistäni ennen kuin viimeinenkin sivu oli luettu.

Kirja piirtää selkeän kronologisen kartan lukijan mieleen ja vie mukanaan matkalle ajassa - aikamatkalle, joka on satoja vuosia arvailuja pidempi.

Kirja yllätti sillä, kuinka reittitutkimuksia Jäämerelle pääsystä tehtiin jo 1500 luvulla, kun Kaarle Herttua mieli Petsamon ja Kuolankin saamista valtaansa. Kun Suomi tuli osaksi Venäjän kuningaskuntaa, rajoittui Jäämerelle pääsy. Aleksanteri toinen lupasi Suomelle Jäämeren rantoja, mutta tämä lupaus unohtui.

Ensimmäisen maailmansodan seuraukset ja Suomen itsenäistyminen antoivat mahdollisuuden unelmoida uudelleen Jäämeren satamasta sekä Petsamosta.

Petsamon koltat, alueen alkuperäiskansa, puolustivat elintilaansa ja kalastusalueitaan
jääden kuitenkin poliittisten tapahtumien jalkoihin.

Tehtiin ajotie Petsamoon ja Jäämerelle sekä rakennettiin Petsamon teitä. Tarton rauhan
1920 myötä Suomi sai toisenkin käsivarren: Petsamo liitettiin Suomeen!

Jo 1921 etsittiin tuntureista mineraaleja ja vuodesta 1935 availtiin kaivostoimintaa Nikkelissä.

Tie Liinahamariin valmistui 1931. Matkailua kehitettiin ja sekä taloudellinen että tieteellinen tietämys kasvoi. Petsamosta kirjoitettiin melkeinpä vain tietokirjallisuutta. Muutamia novellikokoelmiakin löytyi.

Petsamoa ajateltiin lähinnä tulevaisuuden maana, jossa valtameri ja vuonot olivat uusia
nähtävyyksiä. Petsamosta uneksittiin paikkana, jossa voi rentoutua ja hengittää.

Vaikka Petsamo olikin monikansallinen, sitä kuvattiin mielellään yksikielisenä.

Talvisota 1939-1940 pirstoi kodit, mursi monta unelmaa ja vei petsamolaisia evakkoon,
mutta sodan päätyttyä palattiin takaisin ja rakennettiin paljon. Tuolloin laajennettiin myös Liinahamarin satamaa.

Jatkosota 1941-1944 särki sekä sydämet että unelmat. Evakkotaival oli raskas. Petsamo
menetettiin; se säilyi vain muistoissa, kertomuksissa, lauluissa ja kirjoissa.
Petsamoon tehtiin matkojakin.

Meille, jotka emme näille matkoille syystä tai toisesta päässeet, juuri kirjallisuus on
tie matkustaa. Teos Murtunut Unelma Petsamosta on oiva tietopaketti karttoineen
ja kuvineen. Aivan kuin pakettimatka vuosisatojen läpi niin jälkipolville, nuorille, kyselijöille, petsamolaisille, petsamolaisuudesta kiinnostuneille ja historiasta enemmän haluaville. Nyt voimme matkata vain unelmissa - särkyneissä sellaisissa.

Tätä kirjaa voin suositella!

Leila Sert os Kuittinen